Anne (11) kan vaak niet goed in slaap vallen. Ze piekert over haar schooldag, haar prestaties en hoe het spelen met haar vriendinnen die dag ging.
Tijdens de PMT leert Anne meer over hoe ze kan ontspannen en hoe ze haar hoofd leeg kan maken. Ook oefent ze met wat ze kan doen in sociaal lastige situaties met haar vriendinnen.
Later vertelt ze aan de juf dat ze voor een toets altijd heel zenuwachtig is, misselijk wordt en er de dag ervoor niet kan slapen. Met de juf spreekt ze af dat ze de toets nog een keer mag maken wanneer ze bijvoorbeeld niet tevreden is of moeite heeft om zich te concentreren. Wanneer Anne beseft dat zij hulp mag vragen geeft veel rust. Doordat ze even praat met de juf voelt ze zich gehoord en gezien. De druk van het succesvol moeten zijn wordt lichter en de klachten nemen af.
Door de oefeningen had ik eigenlijk niet door dat ik aan zo’n moeilijk onderwerp werkte. Dat je door het springen op de trampoline ontspannen wordt had ik nooit van te voren gedacht. Tijdens het springen dacht ik niet aan de toets, ook maakte het springen mijn lijf rustiger. Mijn ouders hebben er meteen èèn gekocht!